Khamis, 2 November 2017

Jus Betik

Tips untuk mengelakkan terkena buasir ialah dengan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran selalu.Jika anda bukan peminat makan sayuran berserat, minumlah jus buah-buahan sekurang -kurangnya sekali dalam dua minggu memadai.Tujuannya ialah untuk membersihkan usus.
Kebiasaannya orang yang tidak suka makan sayur-sayuran dan buah-buahan berserat akan mengadapi kesukaran pembuangan air besar.Ini menyebabkan sembelit berlaku.Bila selalu sembelit  iaitu kesukaran buang air besar menjadi punca dan penyebab untuk serangan buasir. Bila pembuangan tidak lancar sisa-sisa najis kita akan tertinggal dalam usus, jika ia berterusan akan menyebabkan usus akan bermasalah. Itu sebabnya buah yang terbaik untuk mencuci usus ialah buah betik sama ada dimakan begitu sahaja atau di buat jus. Kesan terbaik ialah dengan meminum jus betik.Lihat cara buat jus di bawah:
Bahan:
1 biji betik 
1 cawan air masak(minum)
4 ketul ais kiub(ikut suka)
          2 sudu makan susu pekat(ikut suka)

Cara Buat:
1.Kupas betik,buang biji dan cuci.
2.potong 6 betik dan masukkan dalam blander bersama susu,air minum,ketulan ais blender hingga hancur.
3.minum satu gelas sebelum makan,sebaiknya 1/2 jam sebelum makan.

(jika tidak habis boleh simpan dlm peti sejuk beku,bila minum baru keluarkan)





Ahad, 29 Oktober 2017

Pendakian ke Lion Hills

Pendakian ke Lion Hills Sangat memenatkan namun bila tiba di puncaknya pasti para hikers berpuas hati kerana pemandangannya yang sungguh indah.Seolah-olah daerah Tawau ini dalam dunia ajaib kerana kehijauan buminya.

 Penggemar hiking yang ingin ke sini tak lain tak bukan laluan jalannya mestilah dari Tawau ke Kalabakan.
Apabila sampai ke simpang Sungai Udin hikers akan masuk simpang kiri dari Tawau dan akan melalui jalan grabel tetapi jalannya biasa-biasa sahaja.

    Perjalanan dari simpang Sungai Udin hanya 5 km dan memakan masa 10 minit kerana ramai yang menggunakan kereta kecil,perjalanan pun agak slow kerana masing-masing menjaga keselamatan.

    Jika para hikers terjumpa kilang Sabah Softwood Berhad itulah tempat parking kenderaan yang paling sesuai.
Disitulah juga hikers akan memulakan pendakian hingga ke puncaknya.

     Kami salah satu group hikers di Tawau yang kira aktif untuk hiking telah pun mengharungi susah payah untuk datang ke sini. Kereta  hikers akan pakir depan ni(lihat gambar bawah)
Kilang Sabah Softwood Berhad

disinilah kami memulakan pendakian 

kami melalui kebun kelapa sawit

Disinilah kami memulakan pendakian. Periksa semua tingkap kenderaan hikers pastikan kereta sudah berkunci. Barang-barang yang perlu di bawah pastikan ada semua dalam beg. Pendakian kami memakan masa selama 1 jam.

      Kami tidak menemui laluan ke bukit hills kerana lorong pejalan kaki ke sini  tidak wujud, sebelum ini mungkin tidak ramai pendaki datang  sini, laluannya telah ditutupi semula oleh tumbuhan liar seperti paku pakis hutan.
batu yang dilalui sebelum ke bukit

          Selepas jumpa batu ini hikers akan melalui jalan kecil              ke kiri dari batu ini.Disinilah hikers akan diuji                                 kekuatan stamina untuk sampai ke puncak bukit.


                             (gambar atas)
     Inilah laluan untuk sampai ke bukit...dari sini boleh lihat batu berbentuk singa.Jika tidak jumpa jalan pandai-  
     pandailah cari laluan yang penting sampai.
 
kami bertebaran di atas batuan terpegun dengan  keindahan


Alangkah indahnya ciptaanmu...ya Allah!

kaulah sumber ilhamku
        Akhirnya, kami sampai...terduduk antara letih dan                          terpegun!

salah seorang hiker lelaki

Inilah yang di katakan Lion

       Mengikut cerita batu dihujung itu adalah bentuk singa jantan manakala sebelah 
depan ini adalah singa betina.
kami hikers telah menawanmu
akhirnya kami sampai

       Hanya hikers yang pernah pergi ke sini akan dapat menikmati keindahan bumi Tawau.
  Melihat hanya digambar tidak akan puas melainkan  melihat dengan mata sendiri keindahannya.Jika berniat ke sini gunalah kasut hiking yang sesuai.

                                                      group hikers kami
Salah satu gambar kami sebelum beredar dari tempat ini.

 Semasa menuruni bukit...agak mencabar tetapi kami puas dengan keindahannya.
                                
Semasa menuruni bukit...agak mencabar tetapi kami puas dengan keindahannya.
                                      
 Pengakhiran pendakian kami laluan yang berbeza...Jumpa lagi dengan pendakian seterusnya.
                          #motto kami sama-sama naik sama-sama turun
                          #kutip sampah sebelum balik
                          #jangan conteng apa-apa di atas batuan

Selasa, 10 Oktober 2017

360% View dari Lion Hills


 Ini adalah salah satu video yang saya rakam semasa hiking ke bukit Lion Hills di Daerah Tawau.Tempat yang agak menarik kerana hampir semua pemandangan di Tawau dapat dilihat.

Selasa, 25 Julai 2017

Bunga Sansiviera


Lidah jin atau nama saintifiknya Sansiviera termasuk tanaman hiasan halaman rumah yang sering ditempatkan di dalam ruangan perhiasan tanaman kerana pokok ini dapat tumbuh subur walau pun sedikit air dan cahaya matahari. Daun tumbuhan ini tebal dan banyak mengandungi air (sukulen), oleh kerana itu sangat tahan dalam kekeringan. Keistimewaan sansiviera adalah memiliki daya adaptasi yang tinggi terhadap lingkungannya. Ciri spesifiknya yang jarang ditemukan pada tanaman lain diantaranya mampu hidup dalam suhu dan cahaya yang panas.

Tumbuhan Penyerap Racun. Sansevieria atau lidah mertua merupakan salah satu tanaman istimewa lantaran mempunyai kemampuan sebagai penyerap racun (polutan) di udara. Berbagai jenis racun yang mampu diserap oleh Sansevieria antara lain karbonmonoksida, nikotin, benzene, formaldehyde, trichloroethylene, hingga dioksin.
Berdasarkan penelitian Badan Antariksa Amerika Serikat (NASA; National Aeronautics and Space Administration), sansevieria atau lidah mertua mempunyai kemampuan menyerap hingga 107 jenis unsur berbahaya (racun atau polutan). Riset lainnya menyimpulkan bahwa dengan 5 helai daun sansevieria dewasa mampu menyerap dan membersihkan ruangan seluas 100 m3 dari berbagai jenis polutan... salah satu atikel yang saya jumpa di dalam google.

Selain itu sansiviera ini juga boleh menyerap radiasi dari alat-alat elektronik yang ada di dalam ruangan rumah,pejabat atau stor. Hebatnya, cukup dengan 8 helai daun sansiviera untuk menyerap zat yang menyebabkan pencemaran udara (polutan) pada ruangan berukuran 150 meter persegi.
                          pokok lidah jin (Sansiviera)

Kalau keluarga anda yang ramai menggunakan kemudahan handpone,tablet dan anak-anak sentiasa didepan televisyen tentu keluarga anda banyak terdedah dengan pelbagai radiasi.Jika anda rajin google taiplah...bunga penyerap radiasi elektronik...akan keluarlah pelbagai jenis bunga tetapi lidah jin jenis sansiviera kalau ikut pokok bunga inilah yang terbaik dan yang senang dijaga biar diletak dimana-mana sahaja.Tidak memerlukan penyiraman selalu memadai spray dengan air pun cukup.
Semoga apa yang dikongsi ini dapat manafaat buat pengunjung blog ini.Jika anda kurang yakin dengan atikel ini boleh buat carian dengan bantuan google.



Khamis, 20 Julai 2017

ikan merah/putih masak sos cili api

Resepi ini ringkas dan untuk anak-anak yang ada alahan...
jika hendak letak sos tiram atau apa2 sos boleh tambah.
Bahan:
ikan putih/merah
*bawang putih
 *bawang merah
bertanda * blender
bawang besar(hiris bulat)
halia(hiris)
minyak masak
tomato (belah 4)
serai
sos cili 
cili padi
cili hijau
garam
gula
cara masak
                                         1.siang ikan lumur garam dan asam jawa.

                                         2.goreng ikan sampai agak2 garing.

                                         3.Tumis bahan blender.

                                         4.masukkan garam dan gula.

                                          5.masukkan sos cili gaul sampai sebati letak air sedikit.

                                          6.masukkan tomato,halia hiris dan serai diketuk...

                                             biar sekejap

                                          7.Letak bawang besar hiris,cili hijau dan cili padi.

                                          8.angkat dan hidang hiasan ikut kreativiti berdasarkan

                                             bahan.

Jumaat, 14 Julai 2017

Pasar gantung terbakar


Tawau,Sabah-Pasar gantung terbakar yang menjual pelbagai jenis pakaian dan perhiasan seperti mutiara berlaku subuh Jumaat hari ini.Semoga yang terlibat dengan tragedi ini sabar dan memperolehi rezeki lebih baik dari yang ada...Aamiin.


Jumaat, 7 Julai 2017

Cara merebus letup-letup.

                            Siapa tidak kenal dengan pokok ini dalam bahasa saintifiknya physalis angulata . Kalau di Sabah,kanak-kanak biasa panggil pokok ini letup-letup. Jangan pula main copy paste saja sampai nama dan rupanya pun lari dari rupa sebenar. Gambar ini saya dapatkan dari google juga tetapi rupa dan bentuk pokok adalah betul.


            letup-letup


leletup kelambu

                               Ini pula ialah leletup kelambu buahnya diliputi dengan jaring-jaring macam kelambu.Dalam bahasa tempatan kami panggil kuluput.Buahnya boleh dimakan dan rasa manis,bijinya macam buah markisa.Manafaatnya pun lain.


Kalau di negara lain seperti Indonesia buah ini dinamakan buah Ceplukan/Ciplukan.Jika siapa yang mempunyai kemudahan internet boleh cari manafaatnya dengan menaip ciplukan dalam google maka akan keluarlah pelbagai jenis manafaat perubatan letup-letup ini.
Pelbagai manfaat letup-letup dan kandungan yang terdapat dalamnya seperti vitamin C, asam palmitat, alkaloid, chlorogenic acid, polifenol dan lain sebagainya yang terbukti boleh mengatasi berbagai jenis penyakit. Tanaman letup-letup ini memiliki banyak fungsi sebagai antibakteri, anti aflamasi, analgesik, imunosupresan, antioksidan, sitotoksik, meredakan batuk, antivirus, meneutralkan racun,paru-paru berair dan anti hiperglikemi. 
Berdasarkan bahagian-bahagian dalam pokok letup-letup ini banyak manafaatnya seperti buah,daun,batang dan akar.
 Di sini telah disediakan cara untuk merebus pokok letup-letup untuk perubatan sendiri.
Cara minum sebolehnya minum sebelum sarapan pagi dalam 3 kali selang-seli sehari pada minggu yang pertama.Minggu kedua hanya 2 kali seminggu. Minggu ke tiga dan seterusnya memadai dengan meminum seminggu sekali.Rasanya memang pahit.

cara-cara merebus letup-letup


Sabtu, 10 Jun 2017

Resepi buah rotan


Warna-warni untuk ceriakan hari raya anda.
(kalau sudah siap digoreng warnanya berubah)
Resepi 

Bahan-bahan:
4 sudu makan gula halus
1 bungkus tepung pulut
5 biji telur
1/2  sudu teh garam
½ kotak santan kelapa
bijan secukupnya
1 sudu kecil kapur sirih
1 cawan air
minyak masak secukupnya
Cara penyediaan kedua:
1.Masukkan gula dan telur  ke dalam mangkuk.Gaul hingga gula larut.

2.Masukkan kapur dan garam.

3.Masukkan tepung pulut dan santan sedikit -demi sedikit.setelah dicampurkan semua bahan uli sehingga sebati dan lembut.Boleh tambah air jika masih keras.

4.Ambil doh yang dah siap tadi,bahagikan kepada 3 bahagian.
5. warnakan ikut suka...bahagian 1 merah,bahagian 2 biru, bahagian 3 asli tidak perlu diwarnakan.
6.Uli setiap doh sehingga warnanya sekata.
7.Bulat-bulatkan kecil dan letak dalam bijan sehingga bijan melekat dalam doh. 
8.Ulangi sehingga habis.
9.Goreng sehingga kekuningan pada api yang sederhana panas.
Perlahankan api agar buah rotan anda rangup!




Tut pokok mangga

Al-Kisahnya begini...pokok mangga ini terlalu rendah sebab itu semua ranting2nya merayap di tanah termasuklah buahnya.Inilah buah pertamanya setelah masuk 4 tahun di tanam.Pokok pun dibeli dengan harga rm39. 
 satu dahan sebiji sahaja buahnya.
penyelesaiannya ialah terpaksa tut batang yang tidak ada buah agar dahannya berkurang...andai menjadi tut pokok ni bertambahlah pokok mangga maduku...aku wanita hi hi.
Setelah penantian hampir 6 bulan akhirnya inilah hasil tut pokok mangga,antara 4 batang mangga yang di tut hanya 1 sahaja yang menjadi.
Pokoknya kurang sihat sebab ada benda putih berompok di atas daun...akan diusahakan mencari cara menghilangkannya.



sebelum ini pokok ini di tempatkan di dalam bag plastik beras...baru pindahkan ke dalam pasu.Oleh kerana tuannya takut tak menjadi  plastik tu hanya di gunting lalu masukkan ke dalam pasu...akhirnya plastik itu terikut sekali ha ha ha....tidak apa pengalaman.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ini pula pokok jambu batu...huhu.
Pokok jambu batu ini pula tidak seimbang jadi kalau ditiup angin macam mahu tercabut pokoknya.Inilah percubaan pertama saya tut pokoknya agar bila ditiup angin nanti tidak patah pokok jambu ini...nampak tak setelah 40 hari baru saya perasan kenapa pokok yang saya tut itu daunnya semacam kuning...bila saya buka ikatannya ha itulah hasilnya, rupanya sudah banyak akar...yang lucunya masa dahannya dipotong tanah tu tidak diikat semula...kejadiannya bila ditanam tidak menjadi...itulah pengalamankan dan pengajaran...aku wanita.
Akanku khabarkan semula keindahan tut tut...pokok-pokok halamanku.
Semoga ia membuahkan hasil...Aamiin.
sayangkan sudah bertunas tetapi mati pula...mungkin sebab akarnya terpisah dengan tanah semasa pemindahan pokok.
(Laporan untuk jambu batu semua tidak menjadi.)

Sabtu, 3 Jun 2017

Sabah juara MSSM olahraga padang dan balapan 2017



Tahniah Tahniah Tahniah!!!! kepada semua Atlit,jurulatih dan Pegawai yang terlibat.
Team Sabah Menjulang Juara MSSM olahraga dan Padang yang diadakan di Pulau Pinang.
                                       
Ketua Jurulatih olah raga menjulang piala kemenangan...kemenangan adalah satu kepuasan kepada semua jurulatih dan khasnya kontingen Sabah.

  SEBAHAGIAN Atlet dari negeri Sabah bergambar selepas diumumkan juara keseluruhan pada Kejohanan Balapan dan Padang MSSM peringkat Kebangsaan kali ke-59 di Stadium Bandaraya Pulau Pinang. - Foto Shahnaz Fazlie Shahrizal GEORGETOWN: Kontinjen Sabah dinobatkan sebagai juara keseluruhan Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) ke-59 yang melabuhkan tirai di Stadium Bandaraya, dekat sini, sebentar tadi. Sabah meraih 14 pingat emas, 21 perak dan 13 gangsa, diikuti Sarawak yang menduduki tempat kedua dengan 13 emas, lapan perak dan sembilan gangsa. Tempat ketiga Johor dengan 12 emas, 10 perak dan 14 gangsa sementara tuan rumah, Pulau Pinang menduduki tempat ke-11 dengan tiga emas, lapan perak dan empat gangsa. Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Dr Khair Mohamad Yusof berkata Kementerian Pendidikan Malaysia sentiasa memberikan tumpuan kepada aspek bukan akademik iaitu sukan dan kokurikulum.

Selanjutnya di : https://www.bharian.com.my/node/277094
  SEBAHAGIAN Atlet dari negeri Sabah bergambar selepas diumumkan juara keseluruhan pada Kejohanan Balapan dan Padang MSSM peringkat Kebangsaan kali ke-59 di Stadium Bandaraya Pulau Pinang. - Foto Shahnaz Fazlie Shahrizal GEORGETOWN: Kontinjen Sabah dinobatkan sebagai juara keseluruhan Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM) ke-59 yang melabuhkan tirai di Stadium Bandaraya, dekat sini, sebentar tadi. Sabah meraih 14 pingat emas, 21 perak dan 13 gangsa, diikuti Sarawak yang menduduki tempat kedua dengan 13 emas, lapan perak dan sembilan gangsa. Tempat ketiga Johor dengan 12 emas, 10 perak dan 14 gangsa sementara tuan rumah, Pulau Pinang menduduki tempat ke-11 dengan tiga emas, lapan perak dan empat gangsa. Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Dr Khair Mohamad Yusof berkata Kementerian Pendidikan Malaysia sentiasa memberikan tumpuan kepada aspek bukan akademik iaitu sukan dan kokurikulum.

Selanjutnya di : https://www.bharian.com.my/node/277094



Selasa, 16 Mei 2017

Teringat zaman sekolah,bila sambutan hari guru mesti cari sesuatu untuk diberi kepada cikgu...wajib ada pen dan kad. Terima kasih cikgu kerana mendidik kami sehingga berjaya.Jasa kamu tidak akan pernah dilupakan.
Selamat Hari Guru.

Ahad, 14 Mei 2017

Kursus dandanan rambut wanita



Kami sangat bertuah kerana dapat menimba ilmu daripada tenaga pengajar yang dijemput khas oleh kolej komuniti.Belajar 3 jenis guntingan rambut berdasarkan bentuk muka...ha bukan suka2 ya kena gunting ikut bentuk muka.

Ini pula main2 sanggul2 rambut patung.



step seterusnya guntingan rambut layer selepas ni siapa yang ada muka2 bulat mcm saya bolehlah gunting layer yee.



Inilah muka2 geng kumpulan 2 bermain2 patung.
Harap ada sambungan lagi.

"HAPPY MOTHER'S DAY"






Rabu, 10 Mei 2017

Memori AJK Pelaksana Pidato 2017 SK.Batu 4 Tawau



Akhirnya, siap juga slide show buat kenangan...cara buat pun untuk suka-suka sahaja ya minta maaflah sebab tidak formal.Lagi tersalah pilih lagu sudah upload baru perasan...malas dah buat balik abaikanlah.

Isnin, 1 Mei 2017

Deko-Deko Pentas Pidato


SK.Batu 4 Jalan Apas,Tawau telah dipilih menjadi tuan rumah Pidato Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah Peringkat Daerah Tawau bagi tahun 2017.Sebanyak 12 buah sekolah yang telah mendaftar untuk mengikuti pertandingan pidato tersebut.
Bagi memenuhi sudut pertandingan pihak sekolah telah menyediakan dua tempat untuk bertanding. Deko pentas Sekolah Rendah adalah di Pusat Sumber Sekolah manakala Sekolah Menegah pula di tempatkan di Dewan Sekolah.
Tahniah kepada semua Pentadbir Sekolah dan AJK Pelaksana kerana mempunyai semangat kerjasama yang tinggi dalam menjayakan program tersebut.

Deko pentas Sekolah Menengah

Deko pentas Sekolah Rendah

 menumpang melakarkan kehebatan deko.
Sebahagian Ajk Pendaftaran 
Ajk Pelaksana dan jurulatih pemidato sekolah.

Deko-deko SK.Batu 4 Jalan Apas...hebat semangat kerjasama antara semua guru-guru untuk menjayakan Program Pidato Peringkat Sekolah  Rendah dan Sekolah Menengah Peringkat Daerah Tawau. 
                                                                    (slideshow atas)